Terugblik LOUNGE 24


In de nieuwste editie van AV&Entertainment magazine is een uitgebreid artikel te lezen over ons afgelopen LOUNGE event, een mooi moment om terug te blikken naar dit geslaagde evenement begin oktober. 




Controllux, Audio Acoustics, Lumen Solutions en TDE-Lighttech gooiden twee avonden lang de deuren open voor LOUNGE 24, een mooi opgezet netwerk- en demonstratie-event van de vier zusterbedrijven. Plaats van handeling was het gezamenlijke pand in Alphen aan den Rijn, waarin de bedrijven hun thuis hebben gevonden. Verspreid door het gebouw stonden opstellingen van de verschillende bv’s binnen de holding. AV & Entertainment was er bij en neemt je mee langs de verschillende pijlers.


AUDIO ACOUSTICS
Tijdens de LOUNGE was Audio Acoustics niet te missen. Met een indrukwekkende Adamson spatial audio set-up werden de klanten ontvangen door het team van Audio Acoustics, waarbij voor het eerst gebruik gemaakt werd van de nieuwste compacte Adamson IS7c. In een grote tent voor het pand waren verschillende set-ups te beluisteren en is er gelijk de nieuwste integratietool getoond. De nieuwste tool in het Audio Acoustics gamma, de eigen ontwikkelde TCU (total control unit), was de schakelmodule tussen analoog, AVB-Milan en Dante audio. Audio Acoustics groeit hard. Tijdens de LOUNGE werd naast de TCU ook AudioFocus gepresenteerd als het nieuwe luidsprekermerk naast Adamson. Met diverse producten die niet in het gamma van Adamson zitten, kan Audio Acoustics nu nog beter de huidige markt bedienen. De route vervolgde zich naar binnen, het fraaie pand in. Hier kwamen we terecht in het magazijn waar de integratietools van Audio Acoustics verder uitgestald te vinden waren. Samen met Biamp, Auvitran, TCU en Bosch werd al snel duidelijk dat alles met elkaar kan communiceren, of het nu gaat om audio matrixen of gesproken woord ontruiming en zelfs koppelingen naar lichtsystemen, alles kan! Ook Riedel was als een van de nieuwe merken aanwezig. Audio Acoustics is inmiddels RED partner van Riedel. Ook Shure mocht niet ontbreken, met de bekende animo voor hun gamma. Hier werd nogmaals duidelijk dat het team van Audio Acoustics inzet op totaalintegratie van A tot Z.



AFDELING BROADCAST
We vervolgden onze weg door het magazijn, die uitgelicht werd met onder andere ROBE iSpiiderX, ROBE Painte en meer dan honderd stuks Astera Titan Tubes die als routebegeleiding gebruikt werden. Op de entresol waren diverse pijlers te vinden, waaronder Film & Broadcast en Theater en Entertainment. Hierbij was een knusse woonkamersetting gecreëerd die dienst deed als kleine f ilm/tv-set. Hier ontmoetten we ook accountmanager Romec Berendsen, die ons graag alles uitlegde over de diverse armaturen. “Voor het uitlichten van de woonkamersetting hebben we gebruikgemaakt van de nieuwe Vortex 24 en Vortex 8 Soft, die gebruikt worden als key-light en invullicht, de nieuwste ARRI Skypanel X21 softlight wordt gebruikt als fill-light. Als tegenlicht gebruiken we een ARRI Skypanel X23 met HyperOptic om zo een mooie harde bron op de schouders te krijgen. De set wordt afgemaakt met de nieuwe Vortex4 soft top tegen en twee Astera Titan Tubes met ELLAR Grids voor een extra rim op de schouders en haren”, vertelde hij.

“Boven de set hebben we ook de grotere krachtpaters van Robe hangen, de Robe FORTE”, ging Berendsen verder. “Deze 1000W profile armaturen zijn zeer geschikt voor de tv- en filmindustrie. De Forte is beschikbaar met drie verschillende LED engines; de High Power engine voor maximale opbrengst, de HCF engine met een extra hoge CRI waarde en de FORTE Tungsten engine. Met name de FORTE met de HCF engine wordt al enthousiast ontvangen, dankzij de hoge CRI waarde gecombineerd met krachtige output.”

“Controllux ziet dat de film- en tv-wereld steeds meer gebruik wil maken van bewegend licht. Bij de grote tv-shows wordt dit al gedaan, maar nu zien we het ook langzaam gebeuren op filmsets en kleinere tv producties”, vertelde Bas Entius ons even verderop. “Robe speelt hierin een belangrijke rol. Ze zijn actief bezig met het ontwikkelen van steeds meer producten die geschikt zijn om te gebruiken binnen de tv- en filmwereld. Dit is een wereld waarin kleurechtheid, hoge opbrengsten en accuraat dimmen een absolute must zijn. Robe begrijpt dit en speelt hier goed op in. Wat zeker meewerkt is de komst van de nieuwe Film Lighting Specialist Torsten Hauer binnen de Robe-familie. Torsten is jarenlang de productexpert bij ARRI geweest en met zijn ervaring in de industrie brengt hij veel kennis met zich mee.”

Naast de broadcastopstelling was een Prolyte truss-opstelling te vinden. Hier kon men zelf de uitdaging aangaan om het gemak van de Verto truss te ervaren door een carré op te bouwen met Verto en ‘normale’ truss. Dat werd een mooi spektakel waar men elkaar probeerde uit te dagen, maar iedere keer de Verto extreem veel sneller en zonder geluid als winnaar uit de bus kwam.

De andere buurman van de broadcastopstelling was de theaterdivisie met o.a. de ETC Eos Apex 20, de nieuwste lichtconsole van ETC. De Apex serie bestaat uit drie versies; Apex 5, Apex 10 en het vlaggenschip, de Apex 20. Respectievelijk met 5, 10 en 20 gemotoriseerde submaster faders uitgerust. De Apex 5 heeft één 24 inch touchscreen, de 10 heeft er twee en de 20 heeft twee 28 inch touchscreens. Alle consoles zijn uitgerust met vier individuele ethernetpoorten van 10 gigabit voor sACN en artnet. Controllux heeft deze nieuwe lichtconsoles al verkocht aan o.a. Park Hoorn, Parade Den Bosch, Koninklijk Theater Carré Amsterdam en de Munt Schouwburg in Brussel. Van het merk Robe stond er de nieuwe T15 350 watt PC/Fresnel schijnwerper. Deze schijnwerper is met een 5-kleuren Transferable LED engine uitgerust. In de kleuren rood, groen, blauw, lime en amber en een zoomrange van 10°72°. “De schijnwerper kan normaal via DMX aangestuurd worden, maar ook lokaal zonder DMX via twee faders aan de zijkant voor dimmen en zoomen, ideaal voor o.a. theaters”, legde Kuno van Velzen uit.


BLACKTRA(X)CK RACE BATTLE
Toen we onze weg vervolgden kwamen we bij de BlackTra(x)ck racebaan uit, die volledig is opgebouwd met Prolyte Trussdelen. Sinds januari 2024 is Controllux exclusief distributeur van BlackTrax, de real-time tracking oplossing voor podia, studio’s, technische producties en live-evenementen op het gebied van licht, geluid, camera, automation en lasers. Door middel van bestuurbare RC auto’s konden bezoekers tegen elkaar racen. Elke RC auto werd gevolgd door zijn eigen Blacktrax systeem, waarna er voor de snelste rondetijd prijzen werden uitgereikt van de leveranciers CAST-software, Astera en Robe. Na een leuke interactieve race kon men genieten van een heerlijke stroopwafel, vers bereid in een stroopwafelkraam. Deze kraam stond niet per toeval naast de Nederlandse fabrikant van professionele LED-verlichting: TDE-lighttech, dat tevens een zusterbedrijf is van Controllux.

ROBE ON THE ROAD

Op het buitenterrein was ook de grote Robe On The Road Truck aanwezig, een showroom op wielen die inmiddels niet meer weg te denken is als het gaat om promotie, Robe dealer evenementen, festivals of beurzen waar Robe vertegenwoordigd is op het Europese vaste land en in de UK. “We zijn blij dat het wederom gelukt is deze truck hier tijdens Lounge 2024 te mogen ontvangen”, vertelde accountmanager entertainment Maikel Sakkers. In de truck zijn bijna alle actuele armaturen van Robe te zien, waaronder een primeur voor Nederland: de nieuwe Robe SVB1, evenals de Robe iBolt, zowel op het dak als binnenin de truck. “De uitdagingen met betrekking tot lange levertijden van producten na de Corona-periode zijn nu gelukkig helemaal achter de rug, de toelevering van grondstoffen en materialen naar de fabriek zijn gestabiliseerd en de fabrieken van Robe in Tsjechië zijn de afgelopen jaren flink uitgebreid. Dit samen zorgt ervoor dat Robe producten weer goed leverbaar zijn in de markt”, aldus Sakkers

Op het gebied van innovatie heeft Robe de afgelopen jaren niet stilgezeten. Met de komst van gemakkelijk verwisselbare TE LED-bronnen zijn de spots nu breder inzetbaar en langer te gebruiken dan voorheen. Bronnen met verschillende karakteristieken zijn verkrijgbaar, denk hierbij aan een HighPower versie, een HighCRI versie en Tungsten versie. Deze bronnen zijn voorzien van een NFC-chip en kunnen gemakkelijk worden uitgelezen met een standaard smartphone. “Nieuwe technieken op het gebied van IP65 armaturen zorgen dat de ‘normale’ en de IP65-varianten van de verschillende armaturen naast en door elkaar heen gebruikt kunnen worden. De specificaties met betrekking tot functies, output, afmetingen en personality files zijn exact gelijk, waar het gewicht door het gebruik van een unieke legering van de kappen minimaler is dan ooit tevoren. RAINS, BARS en POLAR+ zijn enkele andere unieke Robe-innovaties die ook te zien op de website van het merk.”



LUMEN SOLUTIONS
Tot slot gingen we langs bij Lumen Solutions. Die naam vat precies samen wat het bedrijf doet: oplossingen vinden voor belichting, waarbij het om de juiste verlichtingskeuze draait en veelal de aansturing centraal staat. “Dit heeft als reden dat stuursystemen steeds meer worden uitgebreid met extra functies op het gebied van monitoring, uitlezing en mogelijkheden om eventueel te koppelen met gebouwbeheerssystemen om bijvoorbeeld in geval van calamiteiten de verlichting te laten inschakelen”, vertelde Lex Oudshoorn ons.

Mooie merken die Lumen Solutions inmiddels heeft omarmd zijn onder andere Anolis, Electron, LARS, Luz Negra, Pharos, Rosco, TDE-lighttech en Visual Productions. Deze productleveranciers hebben elk hun ervaring opgedaan op het gebied van onder andere theater, cinema, events en musea, wat duidelijk is terug te zien in hun productaanbod en perfect aansluit bij het werkgebied van Lumen Solutions. Denk bijvoorbeeld aan de XP56 van Anolis, dé LED vervanger voor de PAR56, of de WRGB-Moodspot van TDE-lighttech, een multicolor spot met een CRI van 97! En als we het hebben over veiligheid en zichtbaarheid, biedt LARS op maat gemaakte traptredeoplossingen, inclusief LEDa.

GESLAAGD
We eindigden ons bezoek aan deze netwerkbijeenkomst in de sfeervolle kantine en op het horecaplein, waar het merendeel van de bezoekers zich aan het einde verzamelde om te genieten van diverse gerechten die door de cateraar werden gepresenteerd. Het is zichtbaar dat de Lounge goed is ontvangen en daar mag de organisatie trots op zijn. “Dat zijn we dan ook”, meldde Enrico Daamen terecht. “Het was een goed moment om aan iedereen in de branche te tonen wat we in huis hebben. Wat ons betreft was LOUNGE 24 dus zeker geslaagd.”